The Son of God "shows Himself the One He is by the obedience which He renders as man. And His unconditional, self-evident, natural and wholly spontaneous being in obedience is just as little the affair of a man, or of a creature generally, as the unconditional lordship to which this being corresponds, and which He reflects in it, can ever be the affair of a man or of any creature. In rendering obedience as He does, He does something which, as in the case of that lordship, only God can do. The One who in this obedience is the perfect image of the ruling God is Himself-as distinct from every human and creaturely kind-God by nature, God in His relationship to Himself, i.e., God in His mode of being as the Son in relation to God in His mode of being as the Father, One with the Father and of one essence."
"Er erweist sich in seinem als Mensch geleisteten Gehorsam als der, der er ist. Und nun ist eben sein unbedingtes, selbstverständliches, natürliches, von innen heraus freies Sein im Gehorsam so wenig Sache eines Menschen, einer Kreatur überhaupt, wie die unbedingte Herrschaft, der dieses sein Sein entspricht, die er darin abbildet, die Sache irgend eines Menschen, irgend einer Kreatur sein kann. Er leistet, indem er Gehorsam leistet, wie er es tut, was genau so wie jenes Herrschen nur Gott selbst leisten kann. Wer in solchem Gehorsam des herrschenden Gottes vollkommenes Ebenbild ist, der ist – von aller menschlich kreatürlichen Art verschieden – selber Gott von Art, Gott in seiner Beziehung zu sich selbst, d. h. aber Gott in der Seinsweise des Sohnes im Verhältnis zu Gott in der Seinsweise des Vaters, mit diesem Einer, mit diesem gleichen Wesens."
Karl Barth, CD IV/1, trans. Bromiley, 208-209 =KD IV/1, 228 (§59).
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