"'There is not a first saying nor a last one; rather, the first and last word give a single, full, undivided meaning, that Christ is our righteousness there, there, there, in this person and thus where he, God and Human Being, suffers and dies. . . . Thus our righteousness is not God absolutely but rather the crucified God, as Paul, Jeremiah and Isaiah clearly report. . . .'"
"'ist da kein erster noch letzter Spruch Sondern die ersten vnd letzten wort geben ein einige vollige vnzergentzte meinung das Christus vnser Gerichtigkeit ist do do do der gestalt vnd also do er Gott vnd Mensch leidet vnd stirbet. . . . So is vnsere Gerechtigkeit GOtt nicht absolute, Sondern der gecreutzigte Gott wie Paulus Jeremias vnd Isaias klerlich melden. . . .'"
Joachim Mörlin, Historia Welcher gestalt sich die Osiandrische schwermerey im lande zu Preussen erhaben, vnd wie dieselbige verhandelt ist, mit allen actis beschrieben (Magdeburg: Michael Lotter, 1 April 1554), X 1v-X 2r, as trans. Timothy J. Wengert, in Defending faith: Lutheran theological responses to Andreas Osiander's doctrine of justification, 1551-1559 (Tübingen: Mohr Siebeck, 2012), 150 and 150n167.
Tuesday, August 12, 2014
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