Friday, January 14, 2022

"Never look encouragingly at the brass"

Victoria & Albert Museum
TEN GOLDEN RULES
for the album of a young conductor

  1. Remember that you are making music not to amuse yourself, but to delight your audience.
  2. You should not perspire when conducting: only the audience should get warm.
  3. Conduct 'Salome', and 'Elektra' as if they were Mendelssohn: Fairy Music.
  4. Never look encouragingly at the brass, except with a brief glance to give an important cue.
  5. But never let the horns and woodwind[s] out of your sight: if you can hear them at all they are still too strong.
  6. If you think that the brass is not blowing hard enough, tone it down another shade or two.
  7. It is not enough that you yourself should hear every word the soloist sings—you know it off by heart anyway: the audience must be able to follow without effort. If they do not understand the words they will go to sleep.
  8. Always accompany a singer in such a way that he can sing without effort.
  9. When you think you have reached the limits of prestissimo, double the pace.*
  10. If you follow these rules carefully you will, with your fine gifts and your great accomplishments, always be the darling of your listeners.

    *Today (1948) I should like to amend this as follows: Go twice as slowly (addressed to the conductors of Mozart!)

     Richard Strauss, "Ten golden rules for the album of a young conductor" (c. 1922; Table of contents:  1925), Recollections and reflections, ed. Willi Schuh, trans. L. J. Lawrence (London:  Bossey & Hawkes, Ltd., 1953), 38.  The German (as yet unverified):

Zehn goldene Regeln. Einem jungen Kapellmeister ins Stammbuch geschrieben

  1. Bedenke, daß du nicht zu deinem Vergnügen musizierst, sondern zur Freude deiner Zuhörer.
  2. Du sollst beim Dirigieren nicht schwitzen, nur das Publikum soll warm werden.
  3. Dirigiere «Salome» und «Elektra» als seien sie von Mendelssohn: Elfenmusik.
  4. Schau niemals aufmunternd das Blech an, außer mit einem kurzen Blick, um einen wichtigen Einsatz zu geben.
  5. Dagegen lasse niemals Hörner und Holzbläser aus dem Auge: wenn du sie überhaupt hörst, sind sie schon zu stark.
  6. Wenn du glaubst, das Blech blase nicht stark genug, so dämpfe es nochmals um zwei Grade ab.
  7. Es genügt nicht, daß du jedes Wort des Sängers, das du auswendig weißt, selber hörest, das Publikum muß mühelos folgen können. Versteht es keinen Text, so schläft es.
  8. Begleite den Sänger stets so, daß er ohne Anstrengung singen kann.
  9. Wenn du glaubst, das äußerste Prestissimo erreicht zu haben, so nimm das Tempo noch einmal so schnell.*
  10. Wenn Du dies alles freundlich bedenkst, wirst du bei deiner schönen Begabung und deinem großen Können stets das ungetrübte Entzücken deiner Hörer sein.  [ca. 1925]

    *Möchte ich heute (1948) dahin abändern: so nimm das Tempo halb so schnell (An die Mozart-Dirigenten!)

     Richard Strauss, "Zehn goldene Regeln. Einem jungen Kapellmeister ins Stammbuch geschrieben" (Table of contents:  1925), Betrachtungen und Erinnerungen, ed. Willi Schuh, [2., erw. Ausg.] (Zürich:  Atlantis Verlag, 1957 [1949]), 46.  =Dresdner Anzeiger (April 29, 1934).

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